mandag den 31. oktober 2016

4 glimt fra mit køkken

 Jeg bruger meget tid i mit køkken, da jeg godt kan lide at lave mad, bage og drikke kaffe.Mit køkken er ikke et traditionelt køkken med køkkenskabe, overskabe og sådanne helt normale køkkenting.. Det fandes ikke da jeg flyttede ind. Jeg har indrettet dette køkkenrum , der faktisk har 4 døre, med møbler jeg havde i forvejen. Så det er ikke altid vildt praktisk , men det er et godt rum at være i.
Hanen er fulgt mig gennem mange år og han er skabt af den fynske maler Johannes Larsen.
 En af de mange døre- denne mod gangen og videre ud i gården. Højtaleren er god at have, da musik eller god samtaleradio ofte følger madlavningen.
Den fineste gule rødbede, mandolinen venter i baggrunden.
Nemt at gå til og enkelt at overskue, der forenden af det lille køkkenbord.
Mit køkken er ikke et samtale køkken, men det er et rum, hvor der snakkes og laves masser af god mad, brygges varme drikke,  og der dufter altid godt. 
Snart bliver der endnu mindre plads derude, for jeg skal have en brændeovn - hvilket bliver godt, for der findes ingen varmekilde i mit køkken med de 4 døre. Så en gang i fremtiden, vil det blive muligt at lave mad UDEN uldsweater.

18 kommentarer:

  1. Dit køkken ser bare så hyggeligt ud, Miri! Og jeg kan bedst lide køkkener der ikke ligner køkkener ... hvis du forstår hvad jeg mener ...? En brændeovn i køkkenet er en fantastisk idé. Det har jeg længe ønsket mig, men det kan ikke lige lade sig gøre her hvor vi bor. Jeg har til gengæld en brændeovn i stuen ved siden af køkkenet.
    Jeg er lidt imponeret over at du har en Johannes Larsen :-)
    God dag til dig!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også rigtig godt lide køkkener, der ikke ligner køkkener :-) - og så er jeg VILD med kogle-'dimsen', den kommer jeg helt klart nok til at lave en copy-paste på!

      Slet
    2. Nana, Dengang jeg havde mit hus i Sverige, var der brændekomfur i køkkenet og det var så fantastisk at have. I mit drømmehus, vil der altid være et brændekomfur OG et elkomfur :)
      Mig og Johannes går lang tid tilbage - hæ hæ - jeg ejer desværre bare lidt postkort og en enkel plakat :)

      Slet
    3. Kære Monstermor :) Du kopier alt hvad du ønsker - jeg vil anbefale dig Elisabeth Dunkers bog "Fine Little Day " - der optræder også kogledimsen :) Hun har også en blog.

      Slet
  2. Du har sådan et dejligt køkken, og sådan som du bruger det, er sådan et køkken skal være efter mit hoved. Også selvom mit køkken ikke er et lukket rum;-)
    Jeg er vild med din stil på hele dit sted-den er så meget din egen! Din kogle ting er fed, det kan godt være jeg hapser ideen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, mit køkken er mit eget - ha ha :) Nej, jeg taler ikke mit køkken ned, for jeg kan godt lide det og sætter helt sikkert mit præg på det :)

      Slet
  3. Det ser rigtig hyggeligt og rustikt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et; jeg tager hvad jeg har og får det bedste ud af det- køkken :)

      Slet
  4. Hvor ser det hyggeligt ud! Og lidt af en udfordring med fire døre. Jeg er også vild med dit kogleophæng - og med at den hæklede kaktus så fint spejler farverne i det lille billede. Dejlige detaljer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg kan også godt lide at være i mit køkken, trods kulden og det lidt primitive look :)

      Slet
  5. Det ser hyggeligt og ligetil ud på den gode måde. Hvor bliver det da dejligt med en brændeovn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er hvad det er :) Ærligt, måske :)
      Brændeovn bliver godt, også selv om den skal stå der hvor mit store skab står med kopper, tallerkener, glas osv..Hvor de sager så skal hen...- Ja, det vides ikke :)

      Slet
  6. Et køkken med sig helt eget image, og med masser af dejlige detaljer det er et match for dig. Super hyggeligt.
    Det bliver lidt underligt med en brændovn, så ender det jo med du slår dig ned i en krog i rummet med de 4 døre, og ikke for slået et brød op, eller kogt en suppe på alle lækkerierne i gryden. Når brændovnen kommer kan sweateren jo gemmes væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er både fordele og ulemper ved en brændeovn :)

      Slet
  7. Et køkken med et brændeovn er noget af det bedste... I England har ethvert køkken med respekt for sig selv jo en AGA (som sjovt nok er svensk oprindeligt), og i gamle dages danske køkkener havde man jo et komfur. Det husker jeg godt (og føler mig meget gammel... ;-)). Så en brændeovn må være lidt af det samme egentlig.

    SvarSlet
    Svar
    1. AGA - så tænker jeg Camilla Plum og Hugh Fearnley- Whittingstall :)
      Jeg kender godt den der følelse af at føle sig gammel :) - den har jeg ret kraftig lige for tiden :)

      Slet
  8. Hvor dejligt med en brændeovn i køkkenet. Dit personlige køkken udstråler hygge og varme, på trods.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at få noget varme derude :) Jeg synes ikke der er plads til en sådan ovn, men det er det jeg kan få, så jeg takker og ser frem til det sker :)

      Slet